fredag 8 mars 2013

Klassråd om vecka 10

Vi är lediga på måndagen den 11/3.
Vad kan man göra på rasterna?
 Fotboll, bandy, roler, stusebollar stora, gatkritor, hoppahage, kingaut, olika lekar, roll lekar, pingisbordet, twist, basket, vi har egna saker som vi ansvarar över.

Matsalen vi  har pratat med matanterna.

Störa konsekvens diskuterades. Olika förslag. Vad ska man göra för att få en konsekvens. Kvarsittning gå ut, kort ,3chanser. Lärarna pratar om det.

Utedag utflykt önskas av barnen. T ex Knivsåsen, Liabacken.Lärarna ska prata om det.

Förslag om att laga egen mat, tranga kök.

Ärtburk.Läga ärter för bra raster.

Regel med konskvens.
Kränka någon vuxna eller barn. Man kränker någon om man säger någon eller kråps språk. man blir ledsen om man blir kränkt.Om man inte har något bra att säga så säger man inget. Konsekvens är att ha rast med sig själv och det bestämmer lärarna. Man kanske inte vet vad man säger när man säger något det kan upp fattas som en kränkning.
Sekreterare Liam

torsdag 7 mars 2013

Istiden genom experiment






- Vi skulle kolla om det fastnade någonting om vi rullade isblocket på marken, sa Emilia K.
- Isblocket var klistrigt, sa Clara.
- Isblocken var gjorda av vattenfyllda ballonger, sa Emelie.
- Vi rullade ner isen för backen och de gled längs marken, sa Liam.
- Vi skrapade dem längs marken för att se om det blev något märke efter dem. Det blev märken där det var mjukt underlag, sa Jasmine.
- Vi skulle se när stenarna fastnade i isen för att det var så det hände på Istiden, sa Johannes.
- Vi höll på med is för att vi pratar om istiden, sa Emilia W.
- När vi hade testat många saker så var vi klara, sa Felicia.
- Då fick vi släppa den så att den gick sönder, sa Elin.
-Vi samlade ihop isbitarna. Sen skulle vi se om den skulle smälta, sa Amilia.

onsdag 6 mars 2013

Temaarbetet fortsätter...

Istiden är här! Vi lär oss om isens framfart och vilka spår den lämnar efter sig som till exempel flyttblock, rullstensåsar, u-dalar, v-dalar och glaciärer.

Clara berättar här;

Vi har gjort bilder med bara vit och svart vattenfärg.Vi fick göra olika nyanser med vit och svart.
Vi gjorde bilder med tjocka blyertspennor och skrev text till om istiden.