fredag 5 april 2013

Vecka 14

Vi håller på med nationella prov i svenska och matte det har gått bra!! Det har varit bra på rasterna killarna har spelat fotboll och vissa har gått på styltor och kastat studsboll till varandra.
Sy slöjden har varit bra för alla har skött sig. I stället för att vi får läsläxa så är vi i läspar. Vi har fått nya engelskglosor.

Vi har lysnatt på engelska sagor. Av Peter och Emilia.K.

Klassråd 5 april

Ordförande: Felicia
Sekreterare: Elin

Vad har varit bra :
Att np har varit kul och lätta. Slöjden har varit bra och kul.

Det händer ibland dåliga saker fast oftast bra saker på rasterna.
Vattens saker försvinner för visa elever tar inte in.
Påminn så inget försvinner!
Elevråd: ta upp att vi vill ha mössor i matsalen.
Ärtor!!
Värdar: Amilia och Alfred.

torsdag 4 april 2013

Jägar- och samlarstenåldern

I vår tidsresa så är vi framme vid jägar- och samlarstenåldern. Vi har pratat om nomadliv och om Samer. Vi har tittat på renskinn och smakat renskav, tranbär och lakritsrot.


onsdag 3 april 2013

Nya läsparen igång!

Idag började vi läsa svenska författare i par. Igår var vi nere på biblioteket två och två för att låna en bok av en svensk författare. Efter att vi har läst färdigt kommer vi att ta reda på fakta om författaren, prata om genre och vilka fler böcker som författaren har skrivit och om boken ingår i en serie eller är fristående.



tisdag 2 april 2013

Läsläxa

Hoppas att ni haft en skön påskledighet!

Nu efter lovet förändrar vi läsningen i skolan och därmed också läsläxan.

I skolan kommer barnen bli indelade i läspar som läser varannan sida högt för varandra i en skönlitterär bok. Vi kommer att rikta in oss på böcker från svenska författare och läsparen ska få göra presentationer på respektive bok och då även berätta om författaren.

När det gäller läsläxan kommer den framöver vara till onsdagar i boken Läsförståelse. Där är läxan att läsa angiven sida och göra frågeuppgiften A. Det är viktigt att läsa texten flera gånger för att kunna tolka innehållet och läsa mellan raderna. I skolan kommer vi sen att diskutera texten och göra uppgifterna B och C.